My Photo
Name:
Location: Uzes, France

In the computer business since 1962 - love IT.

2004-10-18

Holländsk chokladtårta

01/12/2002 06:43:03
http://www.ronneby.se/dialogue/wwn/skafferi/rlena1.htm

Holländsk chokladtårta
Antal portioner: det beror på hur stora bitar man vill ha
Tillagningstid: ungefär 1 timme
Här är ett recept som jag hittat i ICA-kuriren för många år sedan. Jag har serverat den både som vanlig chokladkaka (med eller utan dekorationer) och som tårta, bl.a. på mina 40- och 50-årskalas och på min mammas 70-årskalas (då blev det trångt med ljusen!). Den är god både med och utan glasyr. Olika sorters blockchoklad går bra att använda: jag har provat med både ljus och mörk och med mörk choklad med apelsinsmak. Det viktigaste är att den inte blir helt genomgräddad, utan ordentligt kladdig. Visserligen går den utmärkt bra att äta i alla fall, men den kan bli lite torr och tråkig. Något som jag själv tycker är viktigt är också att det blir ordentligt med smet kvar i skålen, så att det blir något att skrapa ur och slicka i sig.
Chokladkaka
200 g blockchoklad
200 g smör eller margarin
3 ägg
2,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
Chokladglasyr
25 g smör eller margarin
1 dl vispgrädde

0 Comments:

Post a Comment

<< Home